Samochód z Niemiec – jak sprawdzić jego historię przed zakupem?
W 2020 roku z Niemiec do Polski sprowadzono 489 132 pojazdy. To ponad połowa wszystkich aut importowanych w tamtym roku. Sprawia to, że Niemcy są krajem, z którego Polacy zdecydowanie najczęściej sprowadzają używane samochody.
Jak kupić samochód w Niemczech?
Obecnie samochód z Niemiec można znaleźć przede wszystkim przez internet. Warto szukać zarówno ofert prywatnych sprzedawców, jak i polecanych pośredników.
Najpopularniejsze niemieckie strony, na których można znaleźć oferty sprzedawców używanych samochodów, to:
- auto.de,
- quoka.de,
- mobile.de (na tej stronie znajduje się też możliwość wybrania polskiej wersji językowej),
- autoscout24.de (również z polską wersją językową),
- gebrauchtwagen.de.
Ostatnia z wymienionych stron internetowych to porównywarka ofert znajdujących się w wielu serwisach ogłoszeniowych, między innymi auto.de i autoscout24.de. Dzięki niej można zaoszczędzić trochę czasu na wpisywaniu danych dotyczących preferowanego samochodu.
Informacje wpisane w ogłoszeniach znajdujących się na tego typu stronach nie zawsze są zgodne z prawdą. Właśnie dlatego należy sprawdzić historię i stan techniczny pojazdu przed kupieniem go.
Dlaczego warto sprawdzić pojazd z Niemiec?
Mimo tego, że pojazdy z Niemiec są od lat cenione przez polskich kupców, nie zawsze są tak niezawodne i zadbane, jak się powszechnie uważa. Tak jak polscy sprzedawcy, tak i zbywcy pojazdów z Niemiec mogą okazać się oszustami.
Najczęściej przekręty sprzedawców aut polegają między innymi na zmianach wskazań drogomierza w taki sposób, aby pokazywał on mniejszą liczbę przejechanych kilometrów. Dzięki temu nieuczciwemu zabiegowi zbywcy używanych aut mogą oczekiwać, że kupujący zgodzi się wydać więcej pieniędzy na wybrany samochód.
Częstymi formami oszustwa są też wyłudzenia zaliczek za pojazd. Można się z nimi spotkać, szczególnie gdy szuka się rzadszych modeli samochodów. Bywa, że po wysłaniu zaliczki kontakt ze sprzedawcą urywa się, a pieniędzy nie da się już nigdy odzyskać.
Niektórzy zbywcy pojazdów dopuszczają się jeszcze poważniejszych oszustw. Zdarzają się sprzedaże pojazdów kradzionych czy nawet wypożyczonych i nieoddanych. Zakup takiego pojazdu wiąże się z wieloma przykrymi konsekwencjami, włącznie z podejrzeniem nabywcy o paserstwo.
Jak sprawdzić stan techniczny samochodu z Niemiec?
Wizyta w warsztacie
Najlepszym sposobem sprawdzenia stanu auta i jego historii jest pojechanie nim na przegląd. Jest to dobry pomysł, gdy władasz biegle językiem niemieckim albo znasz kogoś, kto ma taką umiejętność. Jeśli możesz poprosić o pomoc znajomego mechanika, który mógłby pojechać z tobą i zweryfikować opinię miejscowego niemieckojęzycznego specjalisty, zrób to. Opinia kogoś, kto choć trochę zna się na motoryzacji, bez wątpienia pomoże ci w dokonaniu przemyślanej decyzji dotyczącej zakupu używanego samochodu.
Warto wybrać warsztat, który zajmował się wykonywaniem przeglądów rejestracyjnych pojazdu. Pomocna może okazać się wizyta w Autoryzowanej Stacji Obsługi, gdzie można poznać na przykład historię odczytów licznika pojazdu. Pozwoli to na zweryfikowanie wartości widocznej na drogomierzu.
Na terenie Niemiec funkcjonuje sieć stacji prowadzących obowiązkowe przeglądy samochodów. Taki przegląd, nazywany TÜV, jest wykonywany w niemieckich samochodach osobowych co 24 miesiące. W jego trakcie sprawdzany jest na przykład przebieg auta oraz to, czy nie ma w nim żadnych usterek. Dlatego sprawdzenie raportów z przeglądów pojazdu również może się przydać do tego, by podjąć odpowiedzialną decyzję o zakupie używanego auta.
Na co zwrócić uwagę w czasie jazdy próbnej używanym samochodem?
Kolejnym ważnym elementem przygotowania się do zakupu auta jest jazda próbna. Jeżeli właściciel samochodu wyrazi na to zgodę, możesz spędzić kilkadziesiąt minut za kółkiem wybranego pojazdu i dowiedzieć się, jak byś się czuł jako jego kierowca.
Już ustawianie fotela, zagłówków i lusterek może wiele powiedzieć o komforcie i bezpieczeństwie jazdy danym samochodem. Sama podróż jest dobrą próbą dla wielu układów samochodu. Możesz wtedy zauważyć, jak działają hamulce, jak pojazd radzi sobie przy przyspieszaniu i zwalnianiu oraz jaki jest stan skrzyni biegów.
Jeśli wybierzesz się w drogę wraz z właścicielem pojazdu lub innymi osobami, poproś je o jazdę w ciszy. W jej trakcie możesz usłyszeć pracę pojazdu, a także sprawdzić, jak działa radio czy klimatyzacja.
Pamiętaj, że na jazdę próbną nie możesz się wybrać nieubezpieczonym lub niezarejestrowanym autem. Oczywiste jest to, że musisz mieć przy sobie prawo jazdy.
Powinieneś mieć też świadomość tego, że jeśli spowodujesz szkodę cudzym samochodem, odszkodowanie zostanie wypłacone z jego OC, ale ty też możesz ponieść konsekwencje zdarzenia. Właściciel ubezpieczonego samochodu po wypadku lub kolizji straci swoje zniżki na OC. Jeżeli jego samochód też zostanie uszkodzony, sprzedawca będzie miał prawo domagać się od ciebie odszkodowania za przyczynienie się do powstania tych zniszczeń.
Czasami sprzedawcy samochodów odmawiają klientom możliwości przeprowadzenia jazdy próbnej i nie zawsze jest to związane z tym, że chcą zataić jakieś wady pojazdu. Często próbują sprzedawać samochody wyrejestrowane lub nieubezpieczone, którymi i tak nie można się poruszać. Bywa też tak, że obawiają się, że potencjalny nabywca wyrządzi jakąś szkodę ich pojazdom. Jeżeli sprzedawca nie chce udostępnić ci samochodu, powinieneś sam podjąć decyzję dotyczącą tego, czy wciąż chcesz zdecydować się na jego zakup.
Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?
Istnieje wiele stron internetowych umożliwiających sprawdzenie samochodu z Niemiec po numerze VIN, czyli numerze nadwozia. Większość z nich jest płatna.
Od niedawna jednak darmowa polska rządowa strona, zajmująca się udostępnianiem historii pojazdów, zawiera też dane na temat aut zza naszej zachodniej granicy. Umożliwia sprawdzenie samochodu z Niemiec po numerze rejestracyjnym, VIN i pierwszej dacie rejestracji pojazdu.
Ta strona znajduje się pod adresem historiapojazdu.gov.pl. Możesz na niej znaleźć informacje o:
- marce, modelu, zasilaniu, pojemności silnika, roku produkcji pojazdu,
- tym, czy nie pochodzi z kradzieży,
- numerze VIN,
- dokumentach wydanych dla pojazdu,
- świadectwie homologacji,
- polisie OC,
- badaniu technicznym,
- odczycie drogomierza,
- statusie rejestracji,
- liczbie miejsc w pojeździe,
- jego dopuszczalnej masie z przyczepą lub bez niej,
- liczbie i rozstawie osi oraz maksymalnym nacisku na oś,
- średnim rozstawie kół.
Żeby sprawdzić historię samochodu z zagranicy, musisz posiadać profil zaufany, który szybko założysz na przykład przez swoje konto w banku.
Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie auta z Niemiec?
Samochody z Niemiec kupione już na terenie Polski bywają wyposażone w fałszywe tablice rejestracyjne. Dzieje się tak, ponieważ niektórzy przedsiębiorcy pośredniczący w sprzedaży pojazdów chcą zaoszczędzić na wyrabianiu legalnych tablic tymczasowych lub eksportowych.
Legalne tablice rejestracyjne samochodu z Niemiec to między innymi:
- montowane na stałe tablice wyposażone w położony po lewej stronie niebieski pasek z symbolem Unii Europejskiej i kodem kraju (euroband),
- tymczasowe tablice rejestracyjne, zwane też zjazdowymi, które uprawniają do poruszania się pojazdem przez 5 dni. Na żółtym pasku umieszczonym po prawej stronie tablicy zjazdowej znajduje się data jej ważności,
- tablice eksportowe, inaczej celne, które mają czerwony pasek z datą ważności. Są wydawane na czas od 9 dni do 12 miesięcy, zależnie od tego, do kiedy obowiązuje wykupione na samochód ubezpieczenie OC.
Fałszywe tablice można poznać po tym, że są plastikowe lub metalowe, ale wyposażone w zniszczone hologramy. Na nielegalnych tablicach rejestracyjnych można znaleźć też nalepki z datami poprzednich badań rejestracyjnych. Termin badania jest ważną wskazówką dla nabywcy takiego samochodu – jeśli badanie jest już nieaktualne, tymczasowe lub eksportowe tablice nie mogą być prawdziwe.
Jak sprowadzić auto z Niemiec do Polski?
Samochód z Niemiec można sprowadzić na lawecie lub wykupić dla niego wspomniane eksportowe lub tymczasowe tablice rejestracyjne i czasowe OC i wrócić nim do Polski na kołach.
OC krótkoterminowe można wykupić na przykład w Autoschilder, czyli jednej z budek, w których da się także uzyskać tymczasowe tablice rejestracyjne.
Do zdobycia tablic pozwalających na wywiezienie pojazdu z Niemiec będziesz potrzebował kilku dokumentów:
- dowodu własności auta, np. umowy kupna-sprzedaży,
- dowodu tożsamości,
- dowodu rejestracyjnego,
- karty pojazdu,
- polisy OC.
Te dokumenty należy okazać albo we wspomnianej budce Autoschilder, albo w niemieckim wydziale komunikacji (Zulassungsstelle). Koszt wykupienia tymczasowych tablic rejestracyjnych to około 80-120 euro, a tablic celnych – od 150 euro w zależności od tego, na jaki czas zostają wydane.
Co trzeba zrobić po sprowadzeniu auta z Niemiec?
Sprowadzone auto musi zostać ubezpieczone na cały rok i zarejestrowane w miejscu twojego pobytu. Żeby je zarejestrować, musisz najpierw poprosić tłumacza przysięgłego lub konsula o przetłumaczenie dokumentów samochodu. W polskim urzędzie jesteś obowiązany okazać dokumenty wydane w języku polskim.
Oprócz tego masz obowiązek opłacenia akcyzy. Podatek akcyzowy jest obliczany różnie w zależności od wartości rynkowej auta, pojemności silnika i rodzaju używanego paliwa. Akcyzę możesz zapłacić w urzędzie skarbowym albo online przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.
Ponadto czeka cię przegląd rejestracyjny samochodu w stacji kontroli pojazdów.
Po wykonaniu tłumaczenia dokumentów i przeglądu oraz wykupieniu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej i opłaceniu akcyzy możesz zarejestrować pojazd na stałe w wydziale komunikacji urzędu odpowiedniego dla twojego miejsca zamieszkania. Po zarejestrowaniu samochodu z Niemiec będziesz mógł bezpiecznie poruszać się nim po polskich drogach.
Podsumowanie
- Sprawdzenie pojazdu z Niemiec powinno polegać na poznaniu jego historii przez internet, wizycie w warsztacie i odbyciu jazdy próbnej.
- Sprawdzenie historii samochodu z Niemiec pomoże dowiedzieć się, czy pojazd nie pochodzi z kradzieży, nie jest wypożyczony czy powypadkowy, a także czy nie ma przekręconego licznika.
- Niemieckie auto można za darmo sprawdzić na stronie historiapojazdu.gov.pl.
- Przy zakupie auta z Niemiec należy uważać na sprzedawców, którzy wyposażają pojazdy w fałszywe tablice rejestracyjne.
- Żeby sprowadzić niemiecki samochód do Polski trzeba wynająć lawetę albo wykupić krótkoterminowe ubezpieczenie i zdobyć tablice tymczasowe lub eksportowe.
- Po sprowadzeniu samochodu należy wykupić dla niego całoroczne OC, zapłacić akcyzę, przetłumaczyć dokumenty pojazdu i przeprowadzić badanie techniczne, a następnie zarejestrować auto w wydziale komunikacji.
Źródła:
https://www.autodna.pl/blog/oszustwa-przy-sprzedazy-samochodow-nie-daj-sie-nabrac/,
https://mubi.pl/poradniki/samochod-z-niemiec-jak-go-sprawdzic/,
https://historiapojazdu.gov.pl/strona-glowna/-/hipo/historiaPojazdu/cepik?p_auth=Wktn8A0M,
https://www.samar.pl/__/3/3.a/110762/Import-w-2020-roku—podsumowanie.html?locale=pl_PL.